zaterdag 20 oktober 2012

UPDATE scharnieren

Scharnier update:

Bovenste scharnier is met bout en moer in elkaar gezet, het onderste is met een krimpkous.
Omdat de vorige scharnieren bestaand uit hout en nagels niet aan de eisen voldeden, is er gezocht naar nieuwe manieren om deze transities te doen.

Methode 1: Bout en moer 

Er wordt gebruik gemaakt van  een holle buis en een volle buis. Door een gat te boren in bijde buizen en voldoende beweegruimte te creeren voor de volle buis is er een scharnier ontstaan.

Positief
  • Stevig
  • Stabiele verbinding, quasi onbeperkt itteraties mogelijk
  • Weinig sleet
  • 1 rotatie as
Negatief
  • veel componenten ( bout, moer, volle buis, holle buis)
  • omslachtig assemblage werk (gaten boren, moeren bevestigen, vijlen)
  • duurder door hoeveelheid componenten
  • Oogt minder smooth
Methode 2: Krimpkous

Door ribbels in twee volle buizen te vijlen, daar waar de krimpkous bevestig gaat worden, kan er een stevige verbinding ontstaan. Nadat de krimpkous is aangebracht, volle buis, lucht ruimte, volle buis zoals gezien kan worden op te figuren, wordt deze verwarmd en komt het scharnier tot stand.

Positief
  • Goedkoop
  • Weinig componenten (krimpkous, volle buis)
  • Makkelijk te assembleren
  • Goedkoper
  • Mooier
Negatief
  • Meerdere rotatie assen doordat de krimpkous geen beperking op de assen zet
  • Beperkt aantal itteraties, doordat de krimpkous breekt
Testen op prototype
  • Testen ofdat de krimpkous in de constructie voldoen beperkt is in haar rotatie assen
  • Testen ofdat de krimpkous voldoen keren de beweging kan ittereren zonder dat er breuken optreden
  • Volledige constructie testen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats hier u reactie